vorderingen van onze reis - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Ingrid en Claudine - WaarBenJij.nu vorderingen van onze reis - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Ingrid en Claudine - WaarBenJij.nu

vorderingen van onze reis

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid en Claudine

08 April 2014 | Nederland, Leiden

Beste Allemaal 8-4-2104
Het is even stil geweest, maar er was dan ook niet zoveel nieuws te vertellen. Alles wat we konden doen (projecten, vluchten) leek geregeld en voor de vaccinaties en de visa was het nog veel te vroeg.
Nu volgt er dan een update over de ontwikkelingen van de laatste roerige weken. We waren namelijk genoodzaakt om onze plannen aan te passen door de laatste berichtgevingen zowel vanuit Vietnam als uit Cambodja. Begin dit jaar kregen we bericht dat de samenwerking tussen ‘onze’ vrijwilligersorganisatie Travelactive en het schooltje in Vietnam was opgezegd. Het schooltje in Sapa (Vietnam) wilde niet meer samenwerken met de tussenorganisatie in Azie ,maar wilde liever direct samenwerken met de vrijwilligers. Dat leek aanvankelijk geen probleem. Het schooltje Sapa O’Chau heeft een eigen website, dus het leek geen probleem om ons zelf aan te melden als vrijwilliger. Na wat mailcontact bleek dat er geen plaats meer was op de data die wij hadden gepland en al toegewezen hadden gekregen! De school zat nu echter vol met Taiwanezen…. Dus wat nu? Ons hele reisschema en vluchten lag al vast, dus…..juist, dit gaf een beetje stress en dus moesten we naar andere mogelijkheden kijken. De beste optie was om door te reizen naar Sri Lanka en daar vrijwilligerswerk te doen en dat is gelukt!!!!
Claudine gaat daar les geven aan kinderen in de basisschoolleeftijd en ik ga werken in een weeshuis voor baby’s en kinderen tot 6 jaar. We verblijven daar in een vrijwilligershuis met meerdere dames op een kamer. Nou, dat wordt een hele uitdaging! We komen daar ‘s nachts aan, zo rond een uur of 3 of 4, dus dat is al een lekker binnenkomer!!!!!
Ondertussen kregen we ook nog een telefoontje van Kevin van Travelactive, dat er in het weeshuis in Cambodja ook het een en ander aan de hand was!!! Een VN medewerker heeft zich verdiept in de weeshuizen in Cambodja en trof daar het oneigenlijk gebruik van de weeshuizen en weeskinderen aan. Zie de TV uitzending van brandpunt op 2 maart. Juist het weeshuis waar Claudine zou gaan werken in Cambodja verscheen in deze uitzending. Kortom: daar is de steun door het zenden van vrijwilligers door Travelacitive gestopt. Gelukkig zij er nog genoeg andere projecten voor haar om haar nuttig te maken. Claudine gaat nu werken in een opvang voor kinderen van arme werkende ouders, zodat zij deze ouders met een gerust hart kunnen werken.

Voor de projecten in Cambodja en Sri Lanka hebben we ruim 600 euro opgehaald via de Kiwanis! We zullen onze ogen en oren goed te kost geven en dit geld daar ter plekke nuttig besteden.
Ik ben de afgelopen weken dus best druk geweest met het organiseren van het vrijwilligerswerk, nieuwe vluchten te boeken van Hanoi naar Colombo en de reis die we maken tussen de 2 projecten door te managen. Want nu we niet meer naar Sapa gaan voor vrijwilligerswerk, willen we hier toch graag een kijkje nemen. Het schijnt namelijk een van de mooiste delen te zijn van Vietnam. Hoe zien we dus toch zo veel mogelijk van het land in 10 dagen inclusief Sapa. Tja,.. alles gaat niet lukken, dus we hebben een keuze gemaakt. Sapa willen we toch heel graag zien ! Dus op zoek naar alternatieven. Dit hebben we gevonden! We hebben gepuzzeld met data en bouwpakketje samengesteld via Riksjatravel. We vetrekken op 10 aug vanuit Siem Reap (Ankor Wat, Cambodja) en gaan met een busje naar Phnom Phen. Daar bezoeken we de zilveren pagode, de killing fields etc.

Na 2 nachten vliegen we door naar Hanoi, waar we de volgende dag een vierdaagse tocht maken naar en rondom Sapa . We slapen heen en terug in de trein naar Sapa (tenminste…. dat proberen we). In Sapa maken we bergtocht en zijn we te gast bij een bergstam.
Na vier dagen zijn we terug in Hanoi. Op 10 augustus vliegen we naar Sri Lanka en gaan daar aan de slag op onze projecten in Kandy!
Ons grote avontuur komt steeds dichterbij en we komen nu in een sneltrein met regelen van visa (voor 3 landen!!), reisverzekeringen etc. Maar ook nog even naar de tandarts, VOG verklaring regelen, pasfoto’s maken etc. De komende week starten we met de eerste vaccinaties en de eerste aanschaf voor de reis is vandaag gedaan! Zojuist een geïmpregneerd muskieten net voor 12 euro gekocht! Een leuke aanbieding. We houden jullie op de hoogte!

• 19 Juli 2014 - 12:28

Wilma:

Hi Ingrid en Claudine, leuk dat we jullie kunnen volgen! Spannend hoor wat jullie allemaal gaan doen. Heel veel plezier!

• 20 Juli 2014 - 18:40

Maria :

Hallo Lieverds,Hoe was de reis? en de aankomst? ben benieuwd naar de verhalen

• 20 Juli 2014 - 22:39

Miriam:

Goede reis allebei! Ik ga jullie volgen !

• 22 Juli 2014 - 20:27

Piet Smit:

Hoi Ingrid en Claudine een hele goede en spannende reis toegewenst. We zijn benieuwd naar de verslagen en jullie belevenissen.

Verslag uit: Nederland, Leiden

Cambodja&Vietnam

Week 1 en 2: Samraong, Cambodja
Week 3: reis van Cambodja naar Vietnam
Week 4 en 5: Sapa, Vietnam
Week 6: Bali

Beste familie en vrienden,

In juli en augustus 2014 zullen wij, Claudine Maas en Ingrid de Lijser, een reis gaan maken door Vietnam en Cambodja. Tijdens deze reis zullen we op verschillende plekken vrijwilligerswerk gaan doen. De reis zullen wij maken onder begeleiding van Travel Active, een reisorganisatie gespecialiseerd op vrijwilligerswerk (Travel Active). Door de jarenlange ervaring van Travel Active zullen zij ons goed kunnen begeleiden en er voor zorgen dat onze hulp zo goed mogelijk benut wordt.

Vanaf Schiphol zullen we naar Siem Reap in Cambodja vliegen en daar met het lokale openbaar vervoer naar Samraong riezen, ook wel de 'ondoordringbare jungle' genoemd. Samraong is een stad met ongeveer 34.000 inwoners. Door een langdurige burgeroorlog kent deze stad slechte infrastructuur en eenvoudige gasthuizen. In deze stad zullen wij 2 weken in gasthuizen verblijven en op verschillende gebieden de inwoners helpen. Zo zal Claudine les geven op een school en Ingrid assisteren in een ziekenhuis. Ook zullen er nog mogelijkheden zijn om te assisteren in een weeshuis en voorlichting te geven over gezondheid in hygiëne in verschillende dorpjes. Claudine hoopt door middel van Engels les te geven aan kinderen, deze kinderen een betere toekomst te bieden. Als kinderen van jongs af aan Engels meekrijgen en het op een latere leeftijd goed kunnen spreken, is de kans op een goede baan veel groter. Zo kunnen ze bijvoorbeeld in toerisme gaan werken. Ingrid zal in het ziekenhuis gaan werken en voorlichting geven in afgelegen dorpen.
Na ons bezoek aan Samraong zullen wij op eigen voet verder reizen naar onze volgende bestemming in Vietnam. Onderweg zullen we de hoogtepunten van zowel Cambodja en Vietnam bezoeken. We zullen in een week van Samraong naar Sapa backpacken.
In vietnam zullen wij verblijven in Sapa. Sapa is een stad in het noorden van Vietnam, op ongeveer 1600 meter hoogte. Door de afgelegen ligging is deze stad een toevluchtsoord geworden voor minderheidsgroeperingen in Vietnam. Ook hier zullen we verblijven in gasthuizen. Als vrijwilligers zullen we daar helpen in een onderwijsproject om kinderen Engels te leren.
Na ons verblijf in Sapa zullen we nog een week verblijven in Bali. Hier zullen we even tot rust komen na alle indrukken maar vooral even genieten.

Natuurlijk zijn we allebei hard aan het werk om deze reis te financieren, maar helaas is dit nog niet genoeg. Met deze brief zouden we jou willen vragen om je steentje bij te dragen en deze reis mogelijk te maken. Als tegen prestatie zullen we minimaal 1 keer per week een internetcafé opzoeken en onze ervaringen en prestaties op http://ingridenclaudine.waarbenjij.nu/zetten. Als je geïnteresseerd bent kun je het gewenste bedrag storten op 516.321.994 t.n.v IdeLijser in Oegstgeest onder omschrijving vrijwilligerswerk Azië. Wij zullen er dan voor zorgen dat je bijdrage nuttig wordt besteed en de bevolking van Samraong en Sapa dankbaar is.
We hopen je met deze brief genoeg te hebben geïnformeerd.

Bij voorbaat dank,

Claudine Maas en Ingrid de Lijser