ingrid week1 - Reisverslag uit Sâmraông, Cambodja van Ingrid en Claudine - WaarBenJij.nu ingrid week1 - Reisverslag uit Sâmraông, Cambodja van Ingrid en Claudine - WaarBenJij.nu

ingrid week1

Door: ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid en Claudine

27 Juli 2014 | Cambodja, Sâmraông

Ingrid update week 1

De eerste paar dagen in het Cambodja/Samraonghospital zitten erop. Het is een arm ziekenhuis met veel personeel maar maar met beperkte  diagnostische middelen en beperkte kennis en scholing. De opleidingen tot verpleegkundige en verloskundige duren 2 jaar. De opleiding is gratis en een verlskundige vertelde mij dat ze door haar moeder hier naar toe was gestuurd terwijl ze eigenlijk voor accountant wilde studeren. Dit kost 4 a 500 $ per jaar en dat kan de gemiddelde Cambodjaan niet betalen. De verloskundige verdient 200$ per maand en de arts 300$.

Er zit overigens nog wel een hiërarchisch systeem in de staf en de verpleegkundigen. Dit wordt aangegeven door verschillende kleuren streepjes op het uniformen.

De dag begint met een overdracht van de nacht naar de dagdienst. De belangrijke artsen zitten aan de tafel en de wat jongere artsen zitten op de tweede rang. De arts die overdracht heeft er dan 24 uur opzitten. Tijdens de overdracht wordt verteld hoeveel patiënten er liggen en waar ze liggen (emergency, verlosafdeling etc) en wat de acute patiënten hebben. Ook andere problemen worden besproken, zoals medicatie die op is. 1 keer per 3 maanden worden er materialen door de regering geleverd. Er hadden deze maand al lang materialen geleverd moeten worden en enkele zaken zijn dan ook op. In de loop van de week zou blijken dat een bepaald soort antibiotica op was en ook de medicatiom om via een  epiduraal te verdoven. Algehele anesthesie zit er hier niet in: het apparaat is kapot. Er is hier dus wel een chirurg, een anesthesist en een van de artsen is operatieassistent. Het ziekenhuis heeft ook een tandarts, maar ik heb nog geen patient gezien.

Een opname kost 15 a 20 $ ongeacht de ligduur. Als je naar ander ziekenhuis moet dan kost dit weer extra.De familie moet dan toestemming geven voor de overplaatsing. Iedereen  wordt via de emergency opgenomen en krijgt standaard een infuus.  Op mijn vraag waarom dit was, werd geantwoord dat de patient niet voor niets komt en je toch iets moet doen. Ook lijkt het erop dat iedereen antibiotica krijgt. Ik ben tot nu toe niemand tegengekomen zonder antibiotica en ook wordt er veel dexametason voorgeschreven. Ook lijken er verdacht veel dezelfde diagnoses: appendicites, gastritis en hernia, pneumonie,  maar ook snakebites en veel motorongelukken. De diagnostische middelen en therapieën  zijn dan ook beperkt. En sommige apparatuur is kapot, of niet betrouwbaar.  bijv het laboratorium apparaat waar de glucose en de elektrolyten mee worden bepaald. Dit is toch wel eproblemen.  Er werd namelijk een jong meisje behandeld ivm  hypocalcaemie. Maar of het een adequate diagnose is, is gezien de slecht werkende apparatuur dus maar de vraag

De verxorging van de patienten gebeurt hier door de familie.  De familie zorgt voor eten en drinken, toiletbezoek, wasbeurt (heb ik overgens nog niet zien gebeuren), waarschuwt de verpleegkundigen wanneer het infuus leeg is en helpt wanneer de patient moet spugen of de sarong verschoont moet worden.

De verpleegkundige loopt 'smorgens visite en noteert de voorgeschreven medicatie op ee lijst. Na de visite zet ze de medicatie uit in zakjes.  Op de medcatiezakjes staan  plaatjes wanneer de medicatie gegeven moet worden (zonsopgang,  middag, zonsondergang,  nacht). Zo is het duidelijk voor de vele analfabeten hier.

De verpleegkundige brengt infuzen in en haalt ze eruit. Natuurlijk geeft ze ook injecties. Voordat de antibiotica gegeven wordt , wordt er 0,1 ml subcutaan gegeven om te kijken of er geen allergisch e reactie ontstaat.  Ze assisteert bij een lumbaalpunctie,  maar verder brengen ze de dag vooral zittend door en spelen veel op de mobieltjes. Ze doen dit ook tijdens de overdracht of tijden deb visite lopen. Zelfs wanneer er een vrouw ligt te bevallen nemen verpleegkundige of arts de telefoon op.

Wordt vervolgd. Het schrijvene en uploaden via de tablet gaat zeer gebrekkig.

• 31 Juli 2014 - 09:51

Els:

Wat zijn wij dan toch rijk. Dit is echt een uitdaging voor je..Je doet goed werk.
    Leuk om dit allemaal te volgen.

• 03 Augustus 2014 - 18:19

Simone Kop:

Leuk om een beetje mee te reizen met jullie.... wat een andere wereld he en inderdaad wat is het dan goed geregeld in Nederland. Veel plezier nog op jullie avontuur!!

Verslag uit: Cambodja, Sâmraông

Cambodja&Vietnam

Week 1 en 2: Samraong, Cambodja
Week 3: reis van Cambodja naar Vietnam
Week 4 en 5: Sapa, Vietnam
Week 6: Bali

Beste familie en vrienden,

In juli en augustus 2014 zullen wij, Claudine Maas en Ingrid de Lijser, een reis gaan maken door Vietnam en Cambodja. Tijdens deze reis zullen we op verschillende plekken vrijwilligerswerk gaan doen. De reis zullen wij maken onder begeleiding van Travel Active, een reisorganisatie gespecialiseerd op vrijwilligerswerk (Travel Active). Door de jarenlange ervaring van Travel Active zullen zij ons goed kunnen begeleiden en er voor zorgen dat onze hulp zo goed mogelijk benut wordt.

Vanaf Schiphol zullen we naar Siem Reap in Cambodja vliegen en daar met het lokale openbaar vervoer naar Samraong riezen, ook wel de 'ondoordringbare jungle' genoemd. Samraong is een stad met ongeveer 34.000 inwoners. Door een langdurige burgeroorlog kent deze stad slechte infrastructuur en eenvoudige gasthuizen. In deze stad zullen wij 2 weken in gasthuizen verblijven en op verschillende gebieden de inwoners helpen. Zo zal Claudine les geven op een school en Ingrid assisteren in een ziekenhuis. Ook zullen er nog mogelijkheden zijn om te assisteren in een weeshuis en voorlichting te geven over gezondheid in hygiëne in verschillende dorpjes. Claudine hoopt door middel van Engels les te geven aan kinderen, deze kinderen een betere toekomst te bieden. Als kinderen van jongs af aan Engels meekrijgen en het op een latere leeftijd goed kunnen spreken, is de kans op een goede baan veel groter. Zo kunnen ze bijvoorbeeld in toerisme gaan werken. Ingrid zal in het ziekenhuis gaan werken en voorlichting geven in afgelegen dorpen.
Na ons bezoek aan Samraong zullen wij op eigen voet verder reizen naar onze volgende bestemming in Vietnam. Onderweg zullen we de hoogtepunten van zowel Cambodja en Vietnam bezoeken. We zullen in een week van Samraong naar Sapa backpacken.
In vietnam zullen wij verblijven in Sapa. Sapa is een stad in het noorden van Vietnam, op ongeveer 1600 meter hoogte. Door de afgelegen ligging is deze stad een toevluchtsoord geworden voor minderheidsgroeperingen in Vietnam. Ook hier zullen we verblijven in gasthuizen. Als vrijwilligers zullen we daar helpen in een onderwijsproject om kinderen Engels te leren.
Na ons verblijf in Sapa zullen we nog een week verblijven in Bali. Hier zullen we even tot rust komen na alle indrukken maar vooral even genieten.

Natuurlijk zijn we allebei hard aan het werk om deze reis te financieren, maar helaas is dit nog niet genoeg. Met deze brief zouden we jou willen vragen om je steentje bij te dragen en deze reis mogelijk te maken. Als tegen prestatie zullen we minimaal 1 keer per week een internetcafé opzoeken en onze ervaringen en prestaties op http://ingridenclaudine.waarbenjij.nu/zetten. Als je geïnteresseerd bent kun je het gewenste bedrag storten op 516.321.994 t.n.v IdeLijser in Oegstgeest onder omschrijving vrijwilligerswerk Azië. Wij zullen er dan voor zorgen dat je bijdrage nuttig wordt besteed en de bevolking van Samraong en Sapa dankbaar is.
We hopen je met deze brief genoeg te hebben geïnformeerd.

Bij voorbaat dank,

Claudine Maas en Ingrid de Lijser